Pelastukoon ken voi! – Mikä on pielessä suomalaisessa urheilumarkkinoinnissa 

Kansainvälinen suomiurheilu on nosteessa. Jääkiekon maajoukkueen tupla, yleisurheilumenestys EM kisoissa, Susijengin EM kisat ja MM kisapaikka, Lentopallon maajoukkueiden EM paikat, vain muutamia kohokohtia luetellakseni. Mutta miten tämä menestys on näkynyt urheiluun liittyvässä markkinoinnissa ja kotimaan urheilussa?

Ylimenokausi, se hetki kesän päättymisen ja talven alkamisen välissä, on hyvä aika pohtia suomalaista urheilua hieman laajemmassa kontekstissa. Miten meillä menee? 

Suomalaisesta urheilukeskustelussa ei missään tilanteessa kestä kymmentä minuuttia ennen kuin resurssien vähyys on nostettu keskusteluun. Apuun on huudettu valtiosta alkaen kaikki mahdolliset toimijat, jättäen liki poikkeuksetta yksi taho keskustelun ulkopuolelle: urheilu itse.  

Oleellisia kysymyksiä tässä yhteydessä ovatkin: Miten Suomiurheilu asemoi itsensä liiketoimintakentällä? Mikä on urheilun myymä tuote muuttuvassa markkinassa?  

Perinteisesti urheilun keihäänkärkenä on ollut kansanterveys ja yhteiskunnallinen vastuu. Yleistä keskustelua ja tilannetta seurattaessa voidaan helposti todeta, että tuo kärki on tylsynyt pahasti: ihmisten fyysinen liikkuminen vähenee ja tilalle tulevat erilaiset verkkopalvelut ja muut kuin urheilutapahtumat.  

Palaan seuraavassa kirjoituksessa tarkemmin siihen, miten urheilun pitäisi vastata muuttuneeseen markkinatilanteeseen. Nyt otan kiinni edellisen havainnon toiseen tärkeään pointtiin: urheilija, urheiluseura tai lajiliitto ei markkinoinnista puhuttaessa kilpaile suinkaan toista urheilijaa, seuraa tai lajia vastaan, vaan muita elämyksiä vastaan. Mitä tähän pitäisi reagoida? 

Yksittäiselle toimijalle reagointi on vaikeaa, sillä viimeistään tässä vaiheessa resurssit astuvat keskusteluun. Ei ole yksinkertaisesti varaa! Ongelmana vaan on se, että vastapuolella on varaa. Tai vaikkei olisikaan, niin viihdepuolella on ymmärretty., että ilman panostuksia kilpailu on hävitty. Markkinaeurot kun eivät nykyään liiku hyvästä tahdosta, vaan tuloksista.    

Tämän haasteen ratkaisemisessa olemme liiketoimintamme ytimessä, yhteistyössä. Urheilijoita, lajeja, seuroja ja liittoja yhdistävässä markkinointiyhteistyössä jossa koordinoimamme suunniteltu, monipuolinen ja vaikuttava markkinointiviestintä luo kiinnostavan ympäristön kaupallisille kumppanuuksille. 

Mikä siis on tärkein ajatus tästä viestistä: hyväksy tilanne, mukaudu ja ota matkaan kumppani jolle menestys on mitattava ominaisuus, kuten urheilussa tulokset ovat.