Urheilumarkkinoinnissa kumppanuus on muutakin kuin ”kaupallinen yhteistyö” -tagi ja listaus yhteistyökumppaneista.

Parhaimmillaan kaupallinen yhteistyö on urheilijalle ja brändille todellinen kumppanuus, jossa molempien osapuolten arvot kohtaavat ja brändin tuottamat tuotteet ja palvelut ovat osa urheilijan elämää. Tällöin yhteistyö näyttäytyy tarinoina, joiden kanssa kohdeyleisö resonoi ja reagoi.

Salla osti vastikään uuden asunnon ja laittoi viestillä kysymyksen, voisinko etsiä hänelle huonekaluliikettä kumppaniksi, huomattavasti nykyistä isompaan asuntoon kun on tarve hankkia yhtä ja toista. Samassa yhteydessä hän mainitsi, että tekee paljon ostoksia tori.fi -sivustolta ja on huomannut kyseisen sivuston tehneen yhteistyötä Noora-Lotta Nezirin kanssa.

Kun saamme palveluidemme käyttäjältä syötön lapaan, on tehtävämme laittaa kiekko maaliin. Uusi asunto tarjoaa hyvän alustan tarinankerrontaan ja kumppanuus, joka liittyy tällaiseen tarpeeseen, on varsin helppo muotoilla julkaisuiksi, jotka herättävät kohdeyleisössä reaktioita.

Tällainen osuma on hyvä esimerkki kaupallisesta kumppanuuspotentiaalista, jossa brand fit -arvo on korkea. Brand fit kuvastaa brändiin liittyvien toimenpiteiden vaikuttavuutta suhteessa kohdeyleisöön. Urheilijoiden seuraajissa sitoutuminen urheilijan brändiin on lähtökohtaisesti korkea ja tästä syystä kumppanuuksien hyvä brand fit on tärkeää kohdeyleisön mielenkiinnon säilyttämiseksi ja kasvattamiseksi. Huonosti osuvat kumppanuudet vaikuttavat helposti ”päälle liimatulta” ja vähentävät seuraajien mielenkiintoa julkaisuja kohtaan.

Urheilijoiden merkittävimpänä erona ammattivaikuttajiin on työn luonne. Urheilijoiden henkilökohtaisessa prioriteetissa korkeimmalla on urheilu: harjoittelu, palautuminen ja kilpaileminen – sisältömarkkinointi tulee vasta toisella sijalla. Tässä me tuotamme lisäarvomme. Varmistamme että yhteistyökumppanuudet näyttäytyvät aitoina ja houkuttelevina, muuna kuin ”kaupallinen yhteistyö” -tagina ja listana yhteistyökumppaneita.

Yhteistyösopimuksissa onkin oleellista arvioida kumppanuuden perusteita ja hyväksyä ainoastaan aitoa lisäarvoa molemmille osapuolille tuovat yhteistyöt.